Terapi til børn
Hvornår er terapi til børn nødvendigt?
Følelsesmæssige reaktioner er lige så normale hos børn, som hos voksne. Det er helt naturligt at børn kan reagere med angst, tristhed eller vrede såvel som glæde som reaktion på oplevelser.
Hos mindre børn er det naturligt at opleve seperationsangst eller frygt for mørke og farlige monstre. Ved dødsfald er det naturligt, at barnet gennemgår en sorgproces og måske bliver bange for at mor og far også skal dø.
I langt det fleste tilfælde vil disse reaktioner være forbigående og dermed ikke kræve behandling.
Man kan lidt firkantet tale om naturlige faser eller reaktionsmønstre, som kan virke voldsomme, men som går over af sig selv uden man nødvendigvis skal opsøge professionel hjælp. Når det er sagt, kan terapi til børn være nødvendigt i nogle tilfælde for at sikre barnets trivsel og udvikling.
Hvornår giver det så mening at opsøge terapi til børn hos en psykolog?
Terapi til børn kan være en god ide, hvis barnet gennem en længere periode:
- Er meget bekymret
- Søger gentagen beroligelse og forsikring fra forældre
- Hele tiden har behov for at tjekke om forældre er okay
- Har tilbagevendende mavepine
- Andre fysiske symptomer uden medicinsk forklaring
- Undgår at gå i skole
- Synes nedtrykt
- Trækker sig socialt
- Udviser rituel adfærd eller laver tvangshandlinger
- Reagerer overdrevent på almindelige situationer
Involvering af forældre i terapi til børn
Ved terapi til børn vil forløbet typisk starte ud med en forældresamtale. Ved større børn vil forældrene deltage i starten og løbende blive inddraget i forløbet. Når man arbejder med børn er forældrene nemlig en stor og vigtig del af hverdagen. Derfor er det vigtigt at forældrene nøjagtigt er klar over, hvordan de hjælper barnet bedst muligt igennem dets udfordringer.
Som forældre kan man desværre, i den bedste mening, komme til at vedligeholde barnets udfordringer i forsøget på at hjælpe barnet til at få det bedre. Derfor er det hensigtsmæssigt at både forældre og barnet klædes på til at tackle udfordringen bedst muligt.
Terapi til børn: Terapiforløbets opbygning
- 1. Identifikation og undersøgelse af hvilken type problematik der skal arbejdes med
- 2. Psykoedukation, hvilket betyder at barnet og forældre skal have viden om de udfordringer som der arbejdes med
- 3. Identificering af symptomer og de nuværende strategier, barnet bruger
- 4. Introduktion af nye og effektive strategier
- 5. Reduktion af uhensigtsmæssige strategier og de faktorer, der opretholder problemet
- 6. Plan for fremadrettet og forebyggelse af tilbagefald
Det skal være rart at gå til psykolog
Ved terapi til børn vægter vi tryghed i relationen og samarbejdet højt. Vi anerkender, at I som forældre ofte har prøvet mange forskellige tiltag og kender jeres barn bedst. Derfor bruger vi tid på at lytte grundigt, så vi sammen kan få lagt en holdbar plan som virker.
Vi forstår, at det kan være skræmmende og grænseoverskridende at tale med en fremmed voksen. Derfor består vores terapi til børn af en blanding mellem samtale og leg/øvelser, som hjælper med at bryde isen og skabe en god kontakt. Vi har eksempelvis spil som Uno, tegnegrej og malebøger liggende som vi flittigt inddrager, hvis behovet opstår. Andre gange går vi en tur rundt om søen, hvis det er det som skal til.
Vi ved at al begyndelse er svær. Derfor er vi altid rosende og anerkendende i vores tilgang.