Behandling af Angst

Behandlingsområder

Panikangst og agorafobi

Panikangst er kendetegnet ved pludselig opståede angstsymptomer som gør en bange uden, at der faktisk er fare på færde. Alt efter angstsymptomernes karakter kan frygten for udfaldet variere. Øget hjertebanken og tryggen for brystet vil typisk overbevise en om, at man tæt på at dø af et hjertestop. Besværet vejrtrækning og kvælningsfornemmelse vil give angst for at dø af luftmangel. Svimmelhed vil typisk give angst for at besvime. Og uvirkelighedsfølelse eller osteklokkefornemmelse vil typisk gøre en angst for at blive sindssyg.

Angst som grundfølelse har været med til at sikre vores overlevelse som art. Angstens formål er at give os nogle voldsomme symptomer, i farlige situationer, som fortæller os: kom væk, gem dig eller kæmp. Alt sammen med det formål for øje at sikre vores overlevelse. Det er jo en god ting.

Når man lider af panikangst, er der gået lidt kuk i signalerne. Angstsignaler kommer nu i trygge og ufarlige situationer. Man er her uforstående og tænker derfor, at noget er alvorlig galt, siden ens krop reagerer så voldsomt ganske umotiveret. Hvis man ikke har prøvet at få et angstanfald før, vil det føles meget voldsomt. Særligt fordi man ikke ved, at det ’’bare’’ er et angstanfald og ikke er spor farligt. Dette er noget som vi har stort fokus på i behandling af angst. Agorafobi betyder angst for at få angstanfald uden for hjemmet. Agorafobien opstår som følge af panikangst. Man udvikler så at sige en angst for at få angstanfald uden for hjemmet. Det kan være steder hvor man er alene, så ingen kan hjælpe. Men ofte også steder hvor der er mange mennesker og det ville være upassende eller pinligt at få et angstanfald. Ubehaget gør, at man typisk vil undgå disse steder og lade sig begrænse. Steder, som man undgår, kan for eksempel være supermarkeder, biografer, restauranter, koncerter, offentlig transport og så videre.

Heldigvis er panikangst og agorafobi relativt simpelt at behandle og mange bliver helt fri af deres symptomer og kan igen leve et liv helt uden begrænsninger.

Skal vi også hjælpe dig med behandling af angst, så du igen kan leve frit og ikke lade dig begrænse af angsten?

Generaliseret angst

Generaliseret angst er en hyppig angstlidelse og desværre også en relativ ubehandlet angstlidelse. Hovedingrediensen i generaliseret angst er bekymring. Man bekymrer sig i en sådan grad, at man oplever angstsymptomer fx hjertebanken, uro, rastløshed, maveuro, rysten eller sveden. Bekymringerne er ofte hverdagsbekymringer, som stikker af, og omhandler ofte emner som helbred, økonomi, ulykker/terror eller ens børns ve og vel.

Bekymringerne føles ukontrollerbare på den ene side og samtidig har mange også en ide om, at bekymringen er hjælpsom eller nyttig. Mange kan gå og bekymre sig i timevis på daglig basis, hvilket giver udslag i en forværring af angstsymptomerne. En del af de personer med ubehandlet generaliseret angst oplever på sigt at udvikle en depression, da bekymringerne har fyldt alt og dermed påvirket livskvaliteten længe.

Fylder bekymringer for meget i dit liv og vil du lære, hvordan du kan komme ud af hovedet, så du kan fylde dit liv med nærvær og tilstedeværelse? Metakognitiv terapi med fokus på behandling af angst og bekymringer vil hjælpe dig godt videre.

Socialangst

Socialangst eller socialfobi er en angstlidelse, hvor man oplever angstsymptomer i selskab med andre mennesker. Man er overdrevet bekymret for at opføre sig pinligt eller blive genstand for negativ vurdering fra andre mennesker. Socialangst adskiller sig fra almindelig generthed ved at være ekstremt begrænsende for livsudfoldelsen. I nogle tilfælde i en sådan grad, at det kan forhindre personen i at gennemføre en uddannelse eller danne relationer.

Symptomerne kan være kvalme, svimmelhed, hjertebanken, rysten, sveden, åndenød og mundtørhed. Symptomer kan også være afførings- eller vandladningstrang, ansigtsrødmen og frygt for at kaste op.

Bekymring op til sociale begivenheder fylder ofte så meget, at man helt undgår sociale situationer. Når man lider af socialangst har man samtidig en tendens til at blive selvfokuserende i selskab med andre. Fokus glider hurtigt over på en selv. Fik jeg sagt noget dumt? Synes de at jeg er kedelig? Sidder jeg på en kikset måde? Kiggede de mærkeligt på mig? Kan de se på at jeg ryster? Synes de at jeg virker nervøs? Nogle har også en høj grad af overtænkning efter sociale møder. Typisk vil aftenen blive gennemanalyseret og der stilles skarpt på de ’’fejl’’ man har lavet, samt hvad de andre nu tænker. Tristhed og depressive symptomer optræder også ofte i forlængelse af socialangst.

Socialangst kommer i alle sværhedsgrader. Der er intet problem som er for stort eller småt. Hvis du føler dig begrænset og kan nikke genkendende til noget af det ovenstående, så er et forløb med målrettet behandling af angst noget for dig.

Tøv ikke med at tage kontakt. Der er masser af håb forude og  vi støtter dig hele vejen.

Enkelfobi

En fobi er overdreven angst for specifikke ting som objektivt set ikke er farlige. Det kan for eksempel være nåle, små rum, blod, opkast eller dyr. Mange mennesker oplever i løbet af deres liv at få små fobiske angstreaktioner, men man taler først om en fobi når angsten bliver så kraftfuld, at den påvirker ens hverdag på en overdreven måde. Når man har en fobi, så vil undgåelse ofte være den foretrukne strategi. Netop undgåelsen bliver ekstremt hæmmende for personen, som ikke kan leve frit og må takke nej til ting. Nogle tilfælde af undgåelsesadfærd kan også medføre konsekvenser som er skadelige for ens helbred, hvis man eksempelvis ikke kan få taget blodprøver eller kommer til tandlægen. Her bliver det ekstremt vigtigt at få hjælp til behandling af angst. Angstsymptomerne ved en fobi kan for eksempel være hjertebanken, rysten, uvirkelighedsfølelse, tryggen for bryst, vejrtrækningsbesvær og svimmelhed.

Den gode nyhed er, at det typisk ikke er så indviklet at behandle en fobi. Vi er med dig hele vejen og vi skal nok passe godt på dig.

Har du overvejet hvordan dit liv ville være hvis ikke du var tynget af fobien?

Helbredsangst

Når man lider af sygdomsangst/helbredsangst bekymrer man sig meget om kropslige symptomer. Man frygter, at symptomerne kan være et tegn på alvorlig sygdom for eksempel kræftsygdomme eller Sklerose. På strategiplan (den adfærd som man tyr til) vil man ofte google symptomer, overvåge kropslige symptomer, tjekke og teste, gå hyppigt til lægen eller helt undgå lægebesøg. Man kan også hurtigt komme til at inddrage andre i forsøget på følelsesregulering ved at søge andres beroligelse. Med helbredsangst er det svært at finde balancen mellem hvornår kroppen laver lidt naturlig ballade og hvornår det er hensigtsmæssigt at søge læge. Mange af de klienter med helbredsangst som vi behandler i klinikken, har det ambivalent med at kontakte lægen. På den ene side ville det give en hurtig lettelse (omend midlertidig), men på den anden side er klienterne ofte skamfulde over, at besøge lægen så ofte og få den samme besked: ’’Du er sund og rask, du fejler ingenting, du bekymrer dig bare for meget’’. Samtidig møder vi også klienter som ikke går til gængse undersøgelser for eksempel screening for livmoderhalskræft, fordi de er overbeviste om, at lægen vil sige, at de har kræft.

Udover overdreven fokus på kroppen, så fylder bekymringer om eventuelt sygdomsforløb og død også. Mange klienter beskriver, at det næsten er som om, at de lever med sygdommen, fordi de dagligt bruger timevis på at beskæftige sig med den. Som konsekvens stjæler helbredsangsten livskvalitet og efterlader en i et følelsesmæssigt kaos.

Fællesnævneren for vores klienter med helbredsangst er angsten for at opdage sygdom for sent. Prisen de betaler, er utrolig høj, og den stjæler tid og kvalitet fra det, som de egentlig prøver at værne om. Livet.

Heldigvis findes der masser af håb for at komme angsten til livs. Der er nemlig en masse vi kan gøre for at lære dig at tøjle helbredsangsten. Vi har hjulpet masser af klienter væk fra sygdomsfokus og tilbage til hverdagen. Skal vi også hjælpe dig med at finde balancen mellem kropsligt overfokus og sund fornuft?

DSC00231