Behandling af stress

Behandlingsområde
Behandlingsområder

Behandling af stress

Stress er kroppens naturlige måde at få os igennem spidsbelastninger på. Stress, i sin oprindelige form, er ikke farligt for vores helbred. Når spidsbelastningen er overstået, så vil kroppen naturligt komme tilbage til sin almindelige tilstand. Stressen er så at sige selvregulerende. Hvis vi tillader den at selvregulere vel at mærkeHer er det centralt at lade kroppen få en pause efter en spidsbelastning, så den kan lade op og samle kræfter til næste spidsbelastning. Vores overbevisninger om stress som værende skadelig for vores helbred spiller også en afgørende rolle. Typisk vil vores ide omat stress er skadeligt for vores helbred igangsætte et hav af uhensigtsmæssige strategier. Vi vil nøje begynde at overvåge stresssymptomerne og spekulere eller bekymre os om, hvordan stressen kan skade os eller påvirke livet negativt fremover. Netop disse strategier er faktisk mange gange årsagen til, at kroppen ikke vender tilbage til normal tilstand igen.

Ved stress behandling er det vigtig at få fat på de overbevisninger som vi har om stressen som værende skadelig, da disse driver os til overfokusering og bekymring, hvilket vedligeholder stressen og gør den langvarig.  Stresssymptomer kan kategoriseres som kognitive, adfærdsmæssige og fysiske.

Det kan eksempelvis være koncentrationsbesvær, problemer med at huske, grådlabilitet, øget aggressivitet, irritation, søvnbesvær, anspændthed, hjertebanken, trykken for brystet, træthed, rastløshed med mere.

Har du brug for hjælp til at få styr på din overbehandling af stress, så dit sind og krop får mulighed for at vende tilbage til sin naturlige tilstand igen? Så er et forløb med fokus på behandling af stress noget for dig.

DSC00133