Vinteren kommer! Men hvad med vinterdepression?

I takt med at dagene bliver kortere og dagslyset svinder, oplever mange et tilsvarende fald i humør og energi. Jo nordligere vi kommer for ækvator, jo større risiko er der for, at man oplever at humør og energi påvirkes af vintermørket.

Vinterdepression eller ’Seasonal Affective Disorder’ (SAD)

Kendetegnes ved oplevelsen af manglende energi, nedsat humør og øget træthed. Symptomer som også opleves, hvis man har en depression. Vinterdepression adskiller sig fra depression ved at den starter i efteråret, tager til i vinteren og aftager i forårsmånederne. Vinterdepression er også kendetegnet ved at den kommer igen, når årstiderne skifter. 

Lysterapi og melatonin

Vi ved at lys eller lysterapi ofte har en positiv effekt på vinterdepression. Det ved vi, fordi hormonet melatonin, som hjælper os med at regulere vores døgnrytme, påvirkes af lys. Når mørket falder på om aftenen, frigiver hjernen melatonin, som fortæller kroppen at nu er dagen slut og vi bliver søvnige. Øget lys fx skræmbrug om aftenen kan forsinke udskillelsen af melatonin og holde os vågne, mens øget mørke, som gør sig gældende om vinteren, øger produktionen af melatonin og gør os mere trætte.

Serotonin og D- vitamin

Melatonin kan dog ikke bære hele forklaringen for vinterdepression. Vores serotoninniveau kan nemlig også blive påvirket af solens manglende stråler, og serotonin er et hormon som menes at have stor indflydelse på vores humør. Dertil har man også fundet sammenhænge mellem manglende D-vitamin og vinterdepression, samt at der er øget risiko for at få vinterdepression, hvis ens indre døgnrytme har svært ved at tilpasse sig årstidernes forandringer. 

Der er altså flere forklaringer i spil, når vi taler vinterdepression. Men hvad gør vi så ved vinterdepression? Hvordan behandler vi den?

Hvordan behandler vi vinterdepression?

Som sagt ved vi at lys kan gøre en forskel. Det der er med denne form for terapi, er, at den skal gentages når vinterdepressionen kommer igen. Den hjælper her og nu, men ændrer ikke grundlæggende på hvordan vi responderer på vinterdepressionen.

En anden måde at gribe vinterdepression an er gennem metakognitiv terapi. Gennem et metakognitivt terapiforløb får du værktøjer til at håndtere de bekymringer og grublerier som ofte følger med vinterdepressionens tristhed og træthed. De negative tanker leder hurtigt til bekymringer om fremtiden og om det mon nogensinde bliver godt igen, eller måske de leder til grublerier over fortidens tåkrummende fejltagelser og over hvad du burde have gjort anderledes. 

De bekymringer og grublerier der er med til at gøre dig trist og som røver din energi og tid, det er dem som du gennem et metakognitivt forløb ved hjælp af brugbare øvelser lærer at håndtere og styre din opmærksomhed udenom. I metakognitiv terapi øver vi sammen at bevidstgøre de negative tanker, og ser på hvordan man kan frigøre sig tankernes faste greb og lade dem være uden at engagere sig i dem, sådan at man får oplevelsen af at finde sig selv igen, og finde det humør og energi som ellers var væk.

Vi står altid klar hvis du har spørgsmål

Er du i tvivl om du er på vej ind i en depression så tøv ikke og kontakt os endelig. Det er fuldstændig uforpligtende at spørge.

snow-g0595eeff0_1920
Scroll til toppen