Harm OCD: OCD med voldelige og aggressive tvangstanker

Hvordan starter harm OCD/ OCD med voldeligt og aggressivt tema?

Mange mennesker oplever at have tvangstanker. Faktisk hele 80% af befolkningen, siger forskningen. De fleste er ikke særlig bevidste om det, fordi de ikke bliver bange og tillægger tanken værdi, når den opstår. Tanken forsvinder derfor naturligt ud af hovedet igen. Hvis du spørger dine venner eller bekendte, har de sikkert også oplevet af have tvangstanker indenfor det voldelige og aggressive tema.

De fleste kan eksempelvis nikke genkendende til at have haft følgende tvangstanker:

 ’’Hvad nu, hvis jeg pludselig kører over i den anden vejbane?’’

’’Hvad nu, hvis jeg pludselig hopper ud over skrænten?’’

Så det er altså ikke tankerne alene som giver OCD. OCD’en tager først fart når man får en tvangstanke og samtidig bliver bange. Det er så at sige kombinationen mellem tvangstanker og angst/ubehag og den betydning, som man tillægger tankerne som skaber OCD.

TANKENS BETYDNING >> TANKEN KAN FÅ MIG TIL AT HANDLE UØNSKET/GØRE SLEMME TING<<

Ideen om, at tankerne er betydningsfulde igangsætter en overbehandling af tanken med henblik på, at holde sig selv eller andre i sikkerhed. Overbehandling af tanken foregår eksempelvis ved tankeundertrykkelse, undgåelsesadfærd, sikkerhedsadfærd, informationssøgning, analyse grublerier, bekymring og så videre.

Lad mig give et eksempel:

En kvinde ser en dokumentar om en morder på Netflix. Kvinden får efterfølgende tanken: 

’’Hvordan ved man egentlig om man kunne finde på at skade andre?’’ 

Hun mærker et ubehag og begynder nu, at sammenlige sig selv med karaktertræk som blev beskrevet i dokumentaren. Hun finder masser af forskelle, men også enkelte karakteristika, som hun kan genkende ved sig selv. De få fællestræk skræmmer hende, så hun giver sig til at søge information på Google med henblik på, at overbevise sig selv om, at der ikke er noget at være nervøs for. Senere samme aften, står hun i køkkenet og laver mad med sin kæreste. Hun har den store kokkekniv fremme og tankerne om dokumentaren popper nu op igen. I samme øjeblik får hun tanken:

 ’’Hvad nu, hvis jeg pludselig stikker kniven i ryggen på min kæreste’’?

Nu begynder hjertet at hamre løs og hun bliver for alvor bange. Hun lægger kniven fra sig og forlader køkkenet. Hun ved inderst inde godt, at hun ikke vil gøre det, men alligevel bliver hun bange og begynder at tvivle på sig selv.

’’Hvorfor får jeg sådan en tanke?’’

’’Hvad er der galt med mig?’’ 

’’Det er da ikke normalt at tænke sådan.’’ 

Nu starter en større analyse og bevisførelse med det formål at modbevise tanken, men angsten og ubehaget vedbliver. 

I tiden efterfølgende foretrækker kvinden at lave mad alene. Hun får det skidt ved synet at store knive, så begynder at bruge almindelige bestikknive til madlavning. Hun frygter at de voldelige tanker, som hun oplever, kan få hende til at gøre slemme ting. Derfor bruger hun lang tid i løbet af dagen på skiftevis at undertrykke tanken og overbevise sig selv om, at hun ikke er et voldeligt eller farligt menneske.

Casen med kvinden er selvfølgelig opdigtet, men mange klienter oplever et lignende forløb når OCD med voldelige og aggressive tvangstanker opstår. Den indledende trigger kan variere, men på strategiplan er det ofte den samme adfærd som man tyr til, når man er bange for at handle på en uønsket tanke. Harm OCD ligger inden for den type OCD som kaldes Pure O. Her kan man sige at de fleste tvangshandlinger er mentale frem for fysiske. Tvangshandlinger er ofte Google, undgåelses- og sikringsadfærd, analyse, trusselsscanning, bekymring, grublerier, tankeundertrykkelse med mere. 

Gennem tiden har jeg mødt masser af klienter med harm OCD. Det er som beskrevet lige så normalt som andre OCD tematikker. Det er min erfaring at harm OCD rammer mennesker med hjertet på rette sted. Mennesker, som er tænksomme og ansvarsfulde af natur, og som samtidig har veludviklet samvittighed og skyldfølelse.

Gode råd til dig med harm OCD:

  • Først er det væsentligt at huske på, at denne type af OCD er fuldstændig almindelig. På grund af indholdet taler de fleste ikke højt om tankerne, fordi de frygter at blive misforstået af andre. 
  •  Dernæst er det vigtigt at vide at mange mennesker oplever lignende tanker blot uden at tillægge tankerne samme betydning og værdi. Derfor bliver tankerne forbigående uden at optage hele vores fokus. Den gode nyhed er, at det kan du også lære.
  •  Husk også på at angsten er et fejlsignal. Selvom det føles ubehageligt og tvivlen kan dukke op, så betyder det IKKE, at man kommer til at handle på de uønskede, væmmelige tanker.
  • Du er ikke noget voldeligt eller farligt menneske. Du er et godt og fint menneske. Derfor bliver disse tanker ekstra vigtige for dig at behandle.
  • Søg hjælp, hvis du føler dig begrænset af harm OCD. Metakognitiv terapi er effektiv til behandling af voldelige og aggressive tvangstanker og vil hjælpe dig med at få reduceret dine overbevisninger om, at tanker kan få dig til at gøre slemme ting. Eller at tankerne er farlige og altid må kontrolleres. Når vi opdager at tanken ikke betyder noget, vil det være lettere at behandle tanken som en ligegyldig. 
knife-g3e4d28109_1920
Scroll til toppen